Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat u voor u relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan, door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Hoe ziet een schooldag eruit?

08.45 - 09.00: We komen op school en kunnen meteen spelen! 

De jongste kleuters mogen gaan spelen in een hoek of met ontwikkelingsmateriaal dat de juf heeft klaargezet. De oudere kleuters mogen in hun eigen ‘vaste’ groepje spelen met wat er op de tafel voor hen is klaargezet. Bijvoorbeeld constructiematerialen, ontwikkelingsmaterialen of de chromebooks. De kinderen van groep 2 maken 1x in de week opdrachten in een echt rekenboek.

09.00 - 09.30: In de kring en Bijbeltijd

Wanneer we allemaal op onze eigen vaste plek in de kring zitten beginnen we de dag met verschillende liedjes, bespreken we wat we gaan doen die dag, welke dag en maand het is én de hulpjes mogen iets laten zien en iets vertellen. We luisteren ook naar andere kinderen die iets belangrijks willen vertellen. Daarna bidden we met God, luisteren we naar een Bijbelverhaal en zingen we het weeklied.

09.30 - 10.30: Spelen en werken

We werken altijd rondom een thema. Hierbij horen per week verschillende activiteiten. Zo’n activiteit is het maken van een bouwopdracht, een knutsel, maar ook weleens een gezelschapsspel ‘volgens de regels’ doen. Iedereen doet in een week twee geplande werkjes. Wanneer je niet gepland staat om te werken mogen we zelf een activiteit uitkiezen op het kiesbord. We kunnen bijvoorbeeld kiezen tussen de verschillende hoeken, constructiematerialen, kleien of knutselen. Sommige hoeken horen bij het thema. De thema’s bereiden de juffen voor. Onder andere uit de methode Kleuteruniversiteit. We vinden het heel fijn dat er bij het thema veel inbreng van de kinderen is. Daarom hebben we aan het begin van een thema een ‘opening’ en maken we een mindmap en bedenken we met elkaar wat we willen weten over het thema. 

10.30 - 10.45: Pauze

Na spelen en werken hebben we zin in fruit en drinken. Tijdens dit moment luisteren we naar een (digitaal) prentenboek.

10.45 - 11.00: Taal- of rekenactiviteit

We hebben een taal of rekenactiviteit, vaak met spelletjes (rijmen, tellen, luisteren, meten…) over het thema. 

11.00 - 12.00: Buitenspelen

Tijdens het buitenspelen kiezen we altijd zelf waarmee we willen spelen. Er zijn veel buitenmaterialen: fietsen, karren, stapstenen en kleden. Een klimrek, een grote zandbak en een nieuwe speelheuvel staan ook op ons plein. Twee keer per week krijgen we van onze gymmeester gymles in de zaal.

12.00 - 12.15: Reken of taal activiteit

Voorlezen en spelen met taal is ontzettend belangrijk en leuk! Daarom proberen we dit ook een aantal keer per dag te doen.

12.15 - 13.30: Lunchen + tussen de middag opvang buitenspelen

Dan begint de grote pauze. We eten met de juf in de klas. Na het eten mogen we buiten spelen. Er zijn dan ouders op het plein aanwezig (Tussen Schoolse Opvang). 

13.30 - 14.00: Activiteit

Na de middagpauze hebben we tijd voor: Engels, drama, muziek, burgerschap, kanjertraining, mediawijsheid, wonderlijk gemaakt, schrijven of een letterles.

14.00 - 14.45: Spelen en werken

We mogen op het kiesbord weer kiezen uit een activiteit of spel.

14.45 - 15.00: Afsluiting van de dag

We sluiten de dag af met elkaar, we kiezen de hulpjes uit voor de dag erna en belonen de hulpjes van vandaag met een sticker, daarna danken we God voor de dag. En dit is het einde van de schooldag, we mogen naar huis toe. 

Vanaf 15.00 - thuis

Erg leuk wanneer we nog even kunnen kletsen over de dag, dan krijgt u een echt beeld van onze schooldag. Soms is dat nog een beetje moeilijk, want er is zoveel geleerd en gedaan. Met deze voorbeeldvragen kunt u ons helpen om over de dag te praten:

●     Waar moest je vandaag om lachen?
●     Wie had er vandaag het lekkerste eten en drinken bij zich?
●     Heb je vandaag iemand geholpen?
●     Heeft iemand jou geholpen?
●     Noem iets wat je vandaag hebt geleerd?
●     Als jij morgen de juf of meester zou zijn, wat zou jij dan anders doen?
●     Wat vond je vandaag het moeilijkste? En wat het makkelijkste, saaiste, etc.

Kom kennismaken!

Zoekt u een basisschool voor uw kind(eren) en spreekt onze school u aan? U bent van harte welkom op één van onze locaties voor een persoonlijke rondleiding. Wij leren u graag kennen. 

Copyright © De Wingerd Goes | Website: Pencilblocks | Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud